torsdag, desember 08, 2005

Fotball og sånt

Kommer med litt fotballprat igjen! Det er kjekt å se (eller rettere sagt følge med på internett) at Barcelona har vunnet de 10 siste kampene deres (den siste igår med 0-2 i Champions league). Det har vært snakk om at dette laget er et "dream team", sånn som det var i Cruyff sin tid. Det ser bra ut, men det er vel for tidlig å si at dette laget er dream team før de vinner ligaen på nytt, champions league, og kanskje cupen i Spania. Vi kan ikke basere oss på at de vant ligaen i fjor, og at de leder nå. Skulle ha ønsk det, men...
Når jeg først snakker om fotball må jeg få si at jeg er veldig stolt av Filip. Ikke bare liker han Barcelona-ballen best, men så liker han å gå og sparke på en ball. Når han ser meg, peker han på ballen og sier "ba, ba", og jeg tolker dette som ball! Jeg prøver jo å vise en del triks med ballen hjemme, kanskje han lærer fortere da. Har ikke knust noe enda, og for vel spille "forsiktigt" inne til den dagen det går galt. Det var en stund Filip lo når jeg sprang rundt med en ball og tok en del finter, helspark og alt det der. Men det er jo begrenset hvor gøy det er å springe og prøve å finte seg selv.
Tilbake til Barcelona. Ifjor hadde de problemer med skader (Motta, Gabri, Edmilson og Larsson var ute i 6 måneder alle sammen). Heldigvis har ikke dette skjed i år. Det er sant at Xavi er ute i 6 måneder, og jeg mener at han er den beste spilleren på laget (vet at Ronaldinho spiller der, men Xavi er bedre for hele laget, selv om han ikke klarer å vinne en kamp alene sånn som Ronaldinho). Men troppen er stor, mange gode playmakere på midten (Iniesta er nest best), men det som er leit er at Xavi kan miste VM neste år, og det er både synd for han og Spania. Noen har vel hørt det før, og da tok jeg feil, men Spania er en av mine favorittlag i VM, og jeg tror at de har sjansen til å komme veldig, veldig langt. Iniesta er kalt inn til landslaget, kanskje for å ta hans plass. De to er veldig like i spillestilen, og selv om de ikke er så store (Xavi 1,68, Iniesta 1,67 hvis jeg ikke husker feil. Trenger ikke å være stor for å være stor har jeg alltid sagt!!!), er det få som treffer bedre med pasningene sine, og klarer å åpne et forsvar med en lure ball. Når det er sagt, kan jeg jo ikke la vær å si noe om Ronaldinho, skal bare si et ord: kreativitet!!!

Tilbake til Filip... Vet ikke om han kommer til å like fotball fremover, det får han finne ut selv. Men jeg skal nok hjelpe han på veien, som forventes av en god Dada. Som dere sikker vet liker jeg selv fotball, og jeg pleier å kjøpe en del for å ha hjemme. Som dere ser på bildet har vi en del her akkurat nå (to store er i skapet, de spiller vi ute med), forskjellige størrelser, det er viktig, forskjellige farger, den store på bildet er egentlig en pute (vet ikke om det teller, men fint var det på bildet) . Det hender at Filip holder en ball i hendene sine, og går og sparker en annen. Han er veldig flink til å koordinere bevegelsene sine, spesielt når han kaster ballen (lange innkast??). Og han bruker begge beinene, både høyre og venstre.
Vel, det er jo litt for tidlig å dømme ferdighetene hans, jeg skal ikke drømme alt for mye. Jeg har ikke muligheten til å spille så mye selv her i Antsirabe, merker det på formen når vi spiller hver onsdag. Men å jogge er ikke et alternativ!Springe uten ball er ikke noe for meg. Jeg har tenkt tanken på å starte i en klubb her, men treningstiden passer veldig dårlig (12.00 midt på dagen). Kanskje jeg må holde meg til FIFA på PC, og CM (eller FM som det heter nå). Og ta noen triks med Filip etterhvert. Når vi er tilbake i Stavanger er jeg nok moden for et "Oldboys" lag. Kanskje på den gode gamle innendørshallen på Misjonshøgskolen? en ting må jeg si: de er litt hardere i tacklingene her, men jeg har ikke vært skadet siden Stavanger.
Dette bildet kan jeg ta med til slutt(den er ikke helt klar, men resultatet er ikke til å ta feil av), bare for å vise at jeg klarer med nokså bra på FM. Kanskje jeg skal begynne å trene et lag?