lørdag, februar 11, 2006

Drømmer

Hva drømmer man om en lørdagskveld uten mann tilstede? Jo alle de gode smakene i Norge. Før listen kommer må jeg understreke at det er masse av gode smaker her på Madagaskar også, men i dag altså hva jeg savner fra Norge. Listen er ikke i prioritert rekkefølge, men følger drømmenes vandring...

1. PØLSER
Jeg er ingen pølseelsker, og hadde aldri trodd jeg skulle savne pølser. Men jeg drømmer om gode gildepølser, gjerne grilla i brød med agurkmix, rekesalat, ketshup og Espens favorittsennep sammen med Signes gode salat. Eller kokt kjøttpølse sammen med komle, kokt sauekjøtt og kålrot.

2. LAKS
Tenk så deilig med kokt laks, eller ovnstekt, men uansett med rømme!

3. RØMME
Rømme er sårt savnet

4. PINNEKJØTT
Det er selvsagt yndlingsretten, med kokte poteter og mors hjemmelagede kålrabistappe. Og eplemost.

5.MELLEMSTRANDS-AURE
Gjerne forberedt på mors vis, med både rømme, remulade og smelta smør til potetene.

6. KYLLINGFILET
Denne fantastiske råvaren som bare fantasien setter en stopper for. To eksempler følger

6. "GENG PET GAI"
Et forsøk på thai, tar gjerne i mot rettelser fra alle dere som nå kan skrive thai! DEt skal nå i hvert fall bety kylling med rød chili i kokosmelk.
Smaker best på Thai-restaurant, men jeg har også en oppskrift som blir veldig god.

7. INDISK
Er egentlig ikke så glad i indisk, men igjen har jeg en enkel oppskrift som er fantastisk god

8.GRILLMAT
I alle varianter, pølser, hamburger a la Livar, koteletter, grillribbe osv. Og det smaker best med Rado som grillmester. Salaten må være rikholdig, inkludert cashewnøtter!

9. MEKSIKANSK MAT
Her har jeg ingen oppskrift, men vet om flere gode restauranter jeg gjerne skulle besøkt

10. PIZZA FRA DOLLY
Jeg er særlig glad i den med nachos, og King creol

11. PEPSI MAX
Jeg har tidligere fått tak i pepsi max, men det var før jul. Jeg skulle ønsket at jeg hadde "fri flyt"

12. FORSKJELLIGE PÅLEGG
Salami, kyllingservelat, makrell i tomat, pepperskinke, spekeskinke, cottage cheese

13.SMÅGODT
Egentlig burde jeg startet med smågodt. I natt drømte jeg at jeg spiste flere av yndlingssmågodtene mine. Det var nok det som satte fart i dagdrømmene...
Aller helst ville jeg hatt svarte-og-røde dødningehoder, lakrisfisk, seige romskip, gule bananer, sjokoladekuler, kritt, rosa-og-hvite sukkertopper og fargepletter.

2 Comments:

At 7:55 a.m., Blogger Maria og Espen Tveten said...

Amen. Og brusbomber. Det savner jeg! Jeg har også savnet Gildes grillpølser i det siste, helst med ost i. Selv om jeg vet jeg kun greier en om gangen.

I høst savnet jeg fårikål veldig. Eller lammefriaksse.

Tenk at du skulle savne noe som spises med potet!

Ellers er vi kanskje heldigere stilt enn deg. Nå har de fått Pepsi Max på 7-11 i Phibun! Cottage cheese, rømme og laks finnes i Ubon av og til. Men det smaker jo ikke som hjemme.

 
At 5:21 a.m., Blogger Kjartan, Eirin, Kaja og Mathea Sørheim said...

Hei Turid!

Forstår godt at det e masse du savne å spisa. Det gjør eg åg.

I forrige uga va der folk fra Norge her, å de hadde med seg mad som mor hadde kjøpt i Norge. Blant någen av tingå va smågodt. Det va utrolig godt, men eg trodde det sko smaga heilt utroligt fantastisk. Eg elske smågodt, men oppdaga at det smakte akkurat som smågodt alltid smage. Det kjentes ud som om eg hadde nettopp spist det. Godt å veda egentligt. Då kan eg klara meg uden det åg, for ei stonn iallefall.

Kjekt at dokke e tebage på bloggen

Eirin

 

Legg inn en kommentar

<< Home